Când auzim de marketing, ne gândim la promovarea unei afaceri: creare de brand, poziționare strategică, social media, publicitate, prețuri, etc. Aproape orice afacere investeşte puternic în această practică și doar câţiva jucători de pe piaţă (dacă nu nici unul) pot exista fără ea. Întrebarea vine dacă aceleaşi principii nu ar putea fi aplicate unei linii de afaceri, să spunem HR?
Personal cred ca HR-ul nu foloseşte pe deplin beneficiile unei strategii de marketing. Ne aflăm într-un punct în istoria BPO, unde HR-ul este probabil cel mai “neînţeles” departament din cadrul oricărei companii. Trebuie să te uiți la articolele apărute în ultimii ani pentru a vedea diferitele opinii ale utilității HR-ului, unde majoritatea autorilor susțin că “HR is dead” sau alţii care au scris despre companii care au găsit modalități de a lucra în jurul HR-ului.
În ultimii ani, HR-ul a suferit modificări considerabile ca răspuns la numeroasele critici. Consultanții l-au desființat şi fac trimitere la externalizarea acestuia. Mergeți prin sălile organizației unde lucraţi și, în orice moment, cineva s-ar putea să se plângă de HR. “dinozauri”, “ne stau în cale”, “de modă veche”, “nu înțeleg afacerea” – toate acestea sunt plângeri pe care le veți auzi la o plimbare prin spaţiile de lucru.
Ca răspuns, HR-ul se transformă din interior pentru a-şi dovedi valoarea: schimbă modele de afaceri, externalizează detaliile administrative și integreareză practicile bazate pe date. Cu toate acestea, câți manageri știu cu adevărat despre reușitele uimitoare ale HR-ului în cursul anului? Angajații înțeleg cum să apeleze cu încredere la departamentul de HR? Câți directori executivi apreciază puterea comercială a HR-ului strategic și cât de important este HR-ul în construirea companiei viitorului? Sunt dispus să pariez că răspunsul la toate aceste întrebări este în promorţie mare un “Nu”.
Deci, prieteni, acesta este motivul pentru care HR-ul are nevoie de o strategie de marketing.
Printr-o investiţie într-o strategie de branding și un plan de execuţie bine pus la punct, HR-ul se poate poziționa ca o afacere în cadrul unei afaceri. În esenţă cu asta se ocupă: HR-ul gestionează un buget, oferă servicii clienților și are un impact direct asupra rentabilității pe baza performanței sale. Este de la sine înteles că ar trebui să aibă o strategie de branding, o poziționare și un mesaj consistent despre serviciile, beneficiile și dovada valorii.
Lista oportunităților de marketing este pur și simplu infinită: buletine informative creative, evenimente făcute cu input de la angajaţi, evenimente de comunicare externe care sa implice top managementul, soluţii social media interne, mărturii(testimonials) ale angajaților etc. Pentru a crește brandul profilului de HR în organizații, este nevoie de o strategie de marketing, săptămâna trecută.
Aceasta strategie trebuie sa pună în lumină munca incredibil de grea a profesioniștilor din HR pe care o fac în fiecare zi. Muncă și dovada valorii adăugate există, dar există o barieră de comunicare pe care departamentul trebuie să o depășească. Pentru ca HR-ul să devină o parte integrantă a viitorului muncii, liderii industriei trebuie să planifice o strategie pentru a ridica brand-ul echipelor noastre din HR și a nivelului practicilor noastre. Este timpul ca toată lumea să cunoască puterea strategică a HR-ului, și depinde doar de noi cu scoatem mesajul pe piaţă.
Acest articol este un prim pas.